EN KORT HISTORIK

Den 5:e juni 1921 bildades Hammerdals IF. Redan i augusti samma år hölls det första årsmötet med föreningen. 23 medlemmar anslöt sig vid starten. Föreningens förste ordförande blev Bernhard Lindholm. En idrottsplats ställde också i ordning utanför samhället, ännu i vår tid kallad ”Gamla fotbollsplan”.

Frånsett själva bildandet kom byggandet av Svartvikens IP, påbörjades 1936, att bli det största som då hänt i modern tid. Dåvarande ordföranden och eldsjälen Ture Ydström gick i spetsen. Han började det hela med att skaffa mark för ändamålet och sedan var arbetet i full gång. 1938 kunde den nya idrottsplatsen invigas med pompa och ståt. Ydström själv inleder en artikel i tidningen Svensk-Idrott nr. 44 från 1938 enligt följande:

– Söndagen den 21 augusti 1938 var en stor dag för Hammerdalsbygden och Hammerdals Idrottsförening, ty då invigdes under högtidliga former den idrottsanläggning som varit under arbete i två år och som är belägen på den natursköna udde i Hammerdalssjön, vilken av ålder burit namnet Svartviken.

Under 50-talet byggdes så Svartvikens IP om från grus till gräsplan. Även löparbanorna förbättrades avsevärt. För att inte fotbollen skulle drabbas av ombyggnaden, byggdes även en grusplan intill den nya anläggningen, där träningen kunde fortsätta i vanlig ordning. År 1946 började föreningen med en festhelg kallad Joelmässan. Mer om detta finns på Joelmässans hemsida.

Föreningens första SM-medalj kom 1951 på skid-SM i Härnösand där Herman Pettersson, Melcher Risberg och Göran Thor mycket överraskande tog guld. Därefter har flertalet medaljer bland skidlöparna vunnits i olika valörer med ett nytt stafettguld 1969 som den största triumfen. Då också var Melcher Risberg med i det segrande laget, 18 år efter sitt första guld! I stafettlaget ingick även VM- och OS-medaljörerna Jan Halvarsson och Bjarne Andersson. Melcher Risbergs sista SM-medalj kom dock ytterligare 5 år senare, 43 år gammal vilket än idag är rekord. Den sistnämnde hann också med att samma år vinna ett SM-guld i terränglöpning. Bland friidrottarna kan Sverker Svenssons flerfaldiga JSM-guld 1970-71 nämnas såväl som Svea Eliassons JSM-guld 1970 och inte minst Monica Sällberg med sina SM-medaljer i häcklöpning i början av 1970-talet som tveklöst var friidrottens årtioende i HIF. Vårt hittills första och enda VM-guld bärgades på skidor av Lars-Göran Dahl som 1981 vann junior-VM.

Lagom till föreningens 50-årsjubileum var så bygget av den nya danshallen klar. Detta gav, och har givit, vår förening oanade möjligheter till inkomster, framförallt genom bingospel.

Den 24 april 1993 skrevs ett nytt stycke i Hammerdals IF:s historia. Invigning av det senaste tillskottet av anläggningar som vår bygd begåvats med, nämligen Utrikeshallen.

Mer historik om Hammerdals IF kan ni läsa i jubileumsskriften från föreningens 90-årsfirande 2011.