Hammerdals IF – Skidor

Hammerdals IF är medarrangör till Gällö Skog Open den 21-22 november. Tävlingen genomförs i skidtunneln i Gällö. Juniortävling på lördagen och ungdomstävling på söndagen. Hammerdals IF sköter tävlingsadministration och tidtagning.

Motionsverksamhet vintern 2020/2021

Start: Vi siktar på att starta i januari.
När: Tisdagar kl 18:30 och ca 1 timme framåt
Var: Vid elljusspåret på Fyråbadet
För: Dig som vill träna eller bara åka skidor tillsammans i en grupp. Du behöver inte vara vältränad eller någon van skidåkare.
Åkstil: Klassiskt eller skate, valet är ditt! Vi kan dock hjälpa dig att förbättra tekniken.
Vallning: Vi har alltid med oss valla och hjälper er om ni har dåligt fäste.
Kostnad: Helt gratis! (Ni får dock gärna lösa medlemskap i Hammerdals IF)

Välkomna!

Kontakt:

Kent Danielsson, 076-11 00 971
Elisabeth Modigh Risberg, 070-259 73 69

Minnesord Jan Halvarsson, 2020-05-29

Idag minns vi Janne Halvarsson, en av Hammerdals IF:s största idrottsmän. Janne kom till klubben som ung och lovande skidåkare i slutet av 1960-talet. Han hade tidigare tävlat mycket framgångsrikt för Föllinge IK. HIF hade upplevt ett stort uppsving med skidor på 50-talet med gelikar som Melcher Risberg, Göran Thor och Herman Pettersson som bärgat flertalet SM-medaljer. Melcher var dock till åren kommen och Janne blev en välkommen förstärkning till föreningen tillsammans med Bjarne Andersson. På SM 1969 på ”hemmaplan” i Östersund bärgade Melcher, Bjarne och Janne stafettguldet till Hammerdals IF inför tiotusentals åskådare. Under 70-talet skördar Janne åtskilliga medaljer både SM-nivå, men också på världsmästerskapen 1970 där han med många fina placeringar fick kröna mästerskapet med ett VM-brons. Det var dock inte hans första internationella mästerskapsmedalj, utan den kom på OS 1968 i form av ett silver. Efter att karriären avslutats innehade Janne flertalet ledarposter både i HIF:s regi, men även i svenska landslaget.

Vi minns en storartad idrottsman och ledare. Tack för alla fina minnen.

Om sektionen

Skidor är en av de sektioner som funnits med sedan HIF:s tillblivelse 1921. Åtskilliga SM-, VM- och OS-medaljer har bärgats genom åren av alla duktiga skidåkare som exempelvis Janne Halvarsson, Melcher Risberg, Bjarne Andersson, Lars-Göran Dahl med flera. Numera är sektionens verksamhet betydligt mer begränsad. Årets höjdpunkt är Hammerdalsspelen som arrangerats årligen sedan 1949.

Ansvarig för skidsektionen:

Joakim Danielsson, 070-603 26 79